Bindingsperiode – skifte mobilabonnement før udløb

Bindingsperiode – skifte mobilabonnement før udløb

Når du vil skifte mobilabonnement før at din bindingsperiode er udløbet, kan du få det svært, alt efter hvor du køber det. Nogle selskaber vil nemlig gerne lade kunder som ikke har lyst til at være der mere, slippe, mens andre vil holde dig fast i så lang tid som muligt.

En anden ting som også er vigtigt at nævne her, er at mange selskaber ikke har en bindingsperiode men derimod en opsigelse på 30 dage. Det vil sige, at når du opsiger dit mobilabonnement, så vil der gå 30 dage før du er fri for abonnementet.

Du skal kunne skifte mobilabonnement efter maksimalt 6 måneder

I Danmark har vi en række retningslinjer som sørger for at privatpersonen er beskyttet – også mod teleselskaberne.

Det er derfor muligt for dig, som privatperson (erhverskunder er anderledes) at komme ud af dit mobilabonnement efter seks måneder. Hvis du vil være ude af dit mobilaboonnement på førstedagen efter de seks måneder, skal du selvfølgelig huske at opsige det i femte måned. (såfremt at der er 30 dages opsigelse)

Når du skal til at skifte mobilabonnement, men har ikke været i de seks måneder, har selskabet ofte også skrevet andre metoder hvorpå du kan skifte mobilabonnement ned i vilkårene. Står der intet om dette kan man, venligt, tage kontakt til firmaet og finde ud af noget.

Hvis du er i tvivl om dit selskab er en af de selskaber som gerne vil lade dig skifte selskab kan du ofte gå ind på Trustpilot og se folk roser deres kundeservice mv – dette giver ofte et godt billede af virksomheden.

Mobilabonnementer er uden binding i dag

Som vi nævnte i starten har mange mobilabonnementer ikke en bindingsperiode, men derimod en opsigelsesperiode. Når der så endelig er en bindingsperiode er det ofte i forbindelse med et telefonkøb som bliver ’låst’ fast til selskabet.

At begynde at vælge mobilabonnementer uden binding kan være en god idé, da du efterfølgende ikke er ’tvunget’  til at være hos et bestemt selskab i et x antal måneder.

Samtidig er dine muligheder for at skifte mobilabonnementer også større, hvis du skulle opleve at dit teleselskab tilbyder en dårlig dækning i dit område, modsat et andet teleselskab. Det kan også være at du mener at firmaets kundeservice og diverse er dårligt – ja, grundene kan være mange.

I det hele taget vil det være en god idé for dig, som kunde, at tjekke alle vilkårene og betingelser igennem, således at du ikke bliver taget med bukserne nede. Det kan være et vigtigt sted at bruge meget af sin energi.