mobilabonnement

Kan jeg skifte mobil-abonnement og beholde mit nummer?

Det kan godt betale sig, at holde øje med priserne på mobil-abonnementer. Den store konkurrence betyder, at der ofte kan være store prisforskelle på markedet og for rigtig mange mennesker kan det faktisk betale sig at skifte selskab.

Det er ikke kun prisen, der kan være en afgørende faktor i forhold til at skifte mobilselskab. Dækning, mængden af data og en lang række andre forhold kan også gøre det attraktivt, at skifte telefonselskab. Mange mennesker lader sig dog afholde fra at skifte telefonselskab, fordi de er bange for at miste det gamle nummer. I virkeligheden er der dog intet at være bange for. Du har nemlig som forbruger ret til at beholde dit gamle nummer også selvom du skifter til at nyt selskab.mobilabonnement

Sådan kan du beholde dit gamle nummer

Hvis du gerne vil skifte mobilabonnement til et billigere selskab er det vigtigt, at du ikke opsiger det gamle abonnement før du har tegnet abonnement hos et nyt telefonselskab. Du kan nemlig i forbindelse med tegningen af det nye abonnement ønske at dit gamle nummer bliver overført. Dette kan ske i løbet af en arbejdsdag. Først når dit nummer er blevet overført kan du opsige dit gamle abonnement. I forhold til opsigelsen af dit gamle abonnement skal du dog være opmærksom på, at du hos det gamle selskab kan være forpligtiget til at betale abonnement i en periode, hvis der er en bindings- eller opsigelsesperiode på dit gamle abonnement.

Kan jeg vente med at flytte mit nummer til bindingsperioden er udløbet?

Du kan i mange tilfælde få lov til at vente med at flytte dit nummer til bindings- eller opsigelsesperioden er udløbet. På den måde får du mulighed for at udnytte dit abonnement fuldt ud, indtil bindingsperioden er færdig.

Hvis du er i tvivl om du er bundet til dit gamle abonnement i en periode, kan du rette henvendelse til telefonselskabet for at få oplyst vilkårene i dit nuværende abonnement.

Kan jeg beholde mit nummer hvis jeg allerede har opsagt mit abonnement?

Hvis du allerede har opsagt dit nuværende mobilabonnement er der desværre ikke så meget du kan gøre for at beholde nummeret. Det er derfor vigtigt, at du ikke opsiger dit abonnement før du  har tegnet et nyt abonnement i et andet selskab og har fået overført dit nummer.

His du stadig er i tvivl om hvad dine rettigheder som forbruger egentlig er i forhold til dit mobilabonnement, så kan det være en god idé at læse erhvervsstyrelsens informationer her:

http://erhvervsstyrelsen.dk/ofte-stille-sporgsmaal